Terug Gemeenteraad

ma 15/01/2024 - 20:00 GC de Plak

Openbare zitting

Hoogdringende punten toe te laten tot de zitting

Financiën

Intergemeentelijke samenwerking

Interne werking van de organisatie

  • De gemeenteraad neemt kennis van de rapporten van Audit Vlaanderen van 18 oktober 2023 mbt

    • de thema-audit 'Handhaving milieuaspecten van de omgevingsvergunning'
    • de beoordeling van de aanpak organisatiebeheersing

    bij het Lokaal bestuur Diepenbeek.

  • In 2023 voerde Audit Vlaanderen de thema-audit 'Handhaving milieuaspecten van de omgevingsvergunning' uit binnen onze organisatie. In het kader daarvan beoordeelde Audit Vlaanderen ook de globale aanpak van organisatiebeheersing binnen onze organisatie. 

    Audit Vlaanderen oordeelt dat onze organisatie beschikt over een kader voor organisatiebeheersing met daarin de wijze van zelfevaluatie, alsook de manier waarop er jaarlijks aan de raden gerapporteerd wordt. 

    De frequentie waarop de zelfevaluatie wordt uitgevoerd, ontbreekt volgens Audit Vlaanderen. Verder stelt men dat het kader voor organisatiebeheersing niet werd bekrachtigd door de raden. De raden beslisten volgens Audit Vlaanderen enkel om de leidraad organisatiebeheersing aan te duiden als model. Met dit besluit actualiseren we het kader voor organisatiebeheersing en laten we het vervolgens bekrachtigen door de raden. 

    Het hier voorliggende kader voor organisatiebeheersing dient als een raamwerk voor alle initiatieven en rapporteringen inzake organisatiebeheersing.

    Het kader omschrijft:

    • Het belang van organisatiebeheersing
    • Het regelgevend kader
    • De reikwijdte van ons organisatiebeheersingssysteem
    • Het model waarop we ons baseren voor interne zelfevaluatie
    • Hoe we de zelfevaluatie aanpakken
    • De mogelijkheid voor externe evaluatie
    • De rapportering en periodieke opvolging

Lokale economie

Overheidsopdrachten

Patrimonium

Personeel

  • De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende de geïntegreerde formatie/organogram gemeente en OCMW Diepenbeek - aanpassing 2023-001 in het kader van kredietbesprekingen 2024 & het traject Diepenbeek Op Koers.

  • De gemeenteraad beslist de voltijdse contractuele functie van Algemeen Directeur bij het lokaal bestuur Diepenbeek vacant te verklaren en verleent zijn goedkeuring over de  functieomschrijving van Algemeen Directeur.  De daarin vervatte kernresultaatsgebieden en competenties zullen als basis dienen voor de beoordeling van de kandidaten in de aanwervingsprocedure.

    De raad verleent eveneens zijn goedkeuring over het samenwerkingsvoorstel van Poolstok/Probis van de selectieprocedure voor de aanwerving van een contractuele functie van algemeen directeur.
    De selectie wordt volledig uitbesteed aan Poolstok, dat daarvoor het extern selectiebureau Probis zal aanstellen dat de selectie zal uitvoeren in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in onderhavig besluit en in het samenwerkingsvoorstel.
    De publicatie van de advertentie verloopt rechtstreeks met Probis, die hiervoor samenwerkt met Job Point.

    De vacature wordt extern bekend gemaakt via de kanalen zoals opgenomen in het samenwerkingsvoorstel van Job Point, met name voorstel 1 van de online kanalen, VVSG, en pakket Jobat regionaal Limburg voorstel 1 voor de offline kanalen.

    De raad stelt de voorwaarden tot deelname aan de selectieprocedure vast nl. :
    Algemene toelatingsvoorwaarden
    • Een passend gedrag vertonen in overeenstemming met de eisen van de functie
    • Burgerlijke en politieke rechten genieten
    • Medisch geschikt zijn voor het uitoefenen van de functie overeenkomstig de bepaling van de wet van 04/08/1996 (en latere wijzigingen) mbt welzijn van de werknemers op het werk

    [het gedrag wordt getoetst adhv een uittreksel strafregister – als hierop een ongunstige vermelding voorkomt mag een schriftelijke toelichting voorgelegd worden. 

    De medische geschiktheid wordt vastgesteld overeenkomstig het KB van 28/05/2003 inzake gezondheidstoezicht op de werknemers]

    • De Belgische nationaliteit hebben
    • Algemene aanwervingsvoorwaarden

      • Houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A (masterdiploma of een universitair diploma of een diploma hoger onderwijs van 2 cycli dat werd gelijkgesteld) 
      • Bewijs leveren van 5 jaar relevante beroepservaring in een leidinggevende functie op managementniveau
      • Slagen voor de selectieprocedure 
    De raad verleent eveneens zijn goedkeuring over de selectieprocedure, conform het RPB, en de timing ervan die wordt bepaald in het samenwerkingsvoorstel van Poolstok/Probis.

    Om geslaagd te zijn moeten de kandidaten op het geheel van de selectie 60% van de punten behalen. Indien de selectie meer dan één gedeelte omvat, moeten zij bovendien 50% van de punten behalen op elk van deze gedeelten.

    De selectieprocedures resulteren in een bindende rangschikking van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten in volgorde van de behaalde punten of scores.

    Het eind PV zal worden vastgesteld door de gemeenteraad.

    De laureaat van de selectieprocedure wordt aangesteld door de gemeenteraad. De overige, geslaagde kandidaten worden opgenomen in een wervingsreserve van min. 1 jaar, verlengbaar tot max. 3 jaar.

Welzijn

Mondelinge vragen ingediend door raadsleden

Varia


Publicaties

Besluitenlijst