do 19/12/2024 - 19:30 GC De Plak - Vergaderlokaal 3
Ter opstart van het nieuwe werkjaar stelt de voorzitter zichzelf en de jeugdraad voor, en werden wederzijdse verwachtingen gedeeld met de schepen. De jeugdraad vroeg om meer concrete vragen voor adviezen en aanwezigheid van de schepen op vergaderingen. De schepen benadrukte haar bereidheid tot nauwere samenwerking en open communicatie, en erkende het gemis aan contact de afgelopen jaren. Er werd daarnaast bezorgdheid geuit over het toekomstperspectief van de jeugdlokalen en het werkingsbudget van de jeugdraad. De jeugdraad zal voortaan met een jaarbegroting werken.
De kerstmarkt gaat dit jaar niet door wegens afnemende interesse. De jeugdraad wordt bevraagd over het concept. Over het algemeen zijn de voorstellen: meer beleving zoals een mini-Moosebar, kinderanimatie, workshops of een lichtjeswandeling, met voorkeur voor een avondmoment. Er is nood aan betere promotie.
Het weekend verliep vlot en gezellig met goed georganiseerde vergaderingen, leuke sfeer en efficiënte poetsmomenten, al was de locatie wel erg koud.
Er gebeurt een kasoverdracht, terugbetalingen (truien, openluchtcinema, DJ’s, kilometers kamp) worden geregeld via het werkingsbudget en het budget van de jeugddienst, en de jeugdconsulente bekijkt de procedure met betrekking tot de bankkaart van de jeugdraad.
Tijdens de blokbar (16 dec – 30 jan) organiseert het werkgroepje op 5 januari een bingo en op 11 januari een soepbedeling.
De werkgroep van de Nieuwjaarsreceptie bereidt kinderanimatie voor op 5 januari (15u–17u), met o.a. cadeautjes en een ideeënbus. Er wordt gevraagd om tijdig te communiceren met de organisatie (dienst Vrije Tijd), bestelbonnen aan te vragen voor extra aankopen, en de aanwezigheid van de jeugdraad te vermelden op gemeentelijke communicatiekanalen.
De werkgroep wil zich sterker profileren bij jongeren door hen actief op te zoeken via o.a. chocomelkacties, aanwezigheid in scholen, sportclubs en evenementen (bijvoorbeeld Buitenspeeldag), en creatieve campagnes zoals mysterieuze affiches met QR-codes. De rode draad blijft: ga naar de jeugd toe om de herkenbaarheid en relevantie van de jeugdraad duidelijk te maken.
De werkgroep behoudt het concept waarbij drie winnaars een vriendje mogen meenemen in de carnavalstoet, maar werkt een nieuw spelidee uit voor de Kindercarnavalsactiviteit op 8 maart. Inschrijven kan via het vrijetijdsloket en promotie gebeurt via sociale media en de KID-krant.
De werkgroep bespreekt welke taken nog afgerond dienen te worden naar aanleiding van de deelname aan Carnaval.
Alle jeugdraadactiviteiten voor 2025 zijn ingepland en de zalen vastgelegd, en alles is terug te vinden in de gemeenschappelijke Drive.
Er komt opnieuw een ludieke sociale media-actie om nieuwe jeugdraadleden bekend te maken. Het huishoudelijk reglement van de jeugdraad wordt aangepast, en er wordt gebrainstormd over het geven van adviezen. De jeugdraad wil meer zichtbaarheid bij niet-georganiseerde jeugd en andere jeugdwerkingen buiten de jeugdverenigingen, o.a. door langs te gaan bij sportclubs, toneelvoorstellingen en SPW/Grabbelpasactiviteiten. De jeugdraad is ten slotte van mening dat kampbezoeken door het lokaal bestuur belangrijk blijven.