Terug Jeugdraad – bestuur

do 09/02/2023 - 19:00 GC De Plak - Vergaderlokaal 3

  • 1.    Evaluatie nieuwjaarsreceptie

    Bevindingen jeugdraad:

    • Meerwaarde dat de jeugdraad opnieuw op de nieuwjaarsreceptie aanwezig was!
    • Goede reacties van de dienst Vrije Tijd
    • Leuk ingekleed!
    • Fijn voor zowel ouders als de kinderen
    • Cadeautjes pluspunt, zeker opnieuw doen
    • Foto's staan in de Teng
    • Wat zat er in de ideeënbox? Zonneschermen speeltuin --> aangebracht bij Ilse L. en Ilse P. 


    2.    Evaluatie Blokbarpromotie

    Bevindingen jeugdraad:

    • Acties waren heel goed
    • Winnaars van de activiteiten waren doorgaans enkel jongeren vanuit de jeugdbewegingen, jammer --> andere jeugd ("niet-georganiseerde jeugd") volgt onze social mediakanalen niet
    • Desondanks meer bekendheid bij niet-georganiseerde jeugd door de acties met het rad en het eten 

    Er zijn nog gadgets over, met dit nog twee kleine acties doen in juni? Klein pakketje laten winnen door iets op social media te delen van de jeugdraad.

  • 1.    Kindercarnaval

    • 05/03/2023 van 13.30 tot 16.00 uur op het Demerstrand
    • Wie zit er in de werkgroep? Werkgroep heeft nog niet samengezeten. 
    • Concept hetzelfde als vorig jaar, verschillende spelletjes met doorschuifsysteem
    • Prijs: snoepjes + 1 naam loten voor mee op de carnavalswagen, deze persoon mag één vriendje meenemen op de wagen


    2.    Carnavalstoet

    • 12 maart 2023
    • In orde:
      • Wagen voorzien met muziek
      • 2 begeleiders
      • Chauffeur
      • Kostuums
      • Dit alles voor maar 600 euro!!
    • To do:
      • Formulier brandweer
      • Snoep bestellen
      • Verhuurder van de wagen sturen voor de maten van de kostuums
    • Wat met oude jeugdraadleden?
      • Gaan niet mee/worden niet uitgenodigd


    3.    Duim

    • Budget:
      • Budget jeugddienst: 2100 euro voor de Duim én 2100 euro voor Vrijwilligersfeest
    • Wanneer:
      • 21 april van 21u tot 2u, zodat tegen 3u ten laatste iedereen buiten is
      • Mogen vanaf donderdag al in de zaal om op te bouwen
    • Waar:
      • OCL
    • De Duim wordt dit jaar een openbaar evenement:
      • Jeugdverenigingen krijgen een uitnodiging via FB (eventueel ook oudste leden)
      • Evenement gaan we niet delen op FB, gewoon een openbaar evenement maken
      • Iedereen buiten de jeugdverenigingen is ook welkom maar gaan dit niet te veel promoten (om niet boven de 300 man te geraken anders moet security worden geregeld)
      • Evenement wordt 16+
      • Iedereen beheerder maken FB evenement >> Ieder nodigt zijn eigen jeugdvereniging uit
    • Concept:
      • Weer het concept van een beursfuif >> We hebben nu 300 witte kaarten (stickers op plakken met jeugdraadlogo)
      • Beschikken over 3 toestellen om kaarten op te laden (1 bonnen en 2 toog, deze kunnen wisselen tijdens de fuif)
      • Meer beurscrashes
    • Thema:
      • Camping Kitsch
    • DJ's:
      • Zoeken 3 DJ's
      • Tom van de Chirojongens komt van half 11 tot half 1 (gratis)
      • Gaan nog navraag doen bij andere opties
    • Stemmen/uitreiking Duim:
      • Eventueel afvalproblematiek betrekken?
      • Op voorhand laten kiezen/stemmen >> Niet meer avond van de Duim zelf
      • Laten stemmen op verschillende categorieën >> Jeugdbeweging met de meeste stemmen wint
      • Eventueel idee: Jeugdverenigingen zichzelf laten promoten, waarom zij willen winnen, wordt naar iedereen op voorhand gestuurd >> Daarna nog eens stemmen
      • Idee: De gemeente ook een stem geven? Bv. technische dienst, jeugdconsulente? >> Niet alleen jeugdverenigingen laten stemmen?
    • Winnaar: 
      • Winnaar krijgt de trofee, MAAR probleem!!!!! Staat in het gemeentehuis in de glazen kast, sleutel is kwijt >> Camille regelt dit
      • Winnaar krijgt ook BBQ of brunch (laten kiezen?)
    • Ideeën voor categorieën:
      • Beste evenement
      • Knapste leidingsploeg
      • Gezelligste leidingslokaal
      • Leukste leidingstrui/uniform
      • Meest gastvrije jeugdvereniging
      • Properste WC
      • ?
    • Licht en geluid doet dienst Vrije Tijd
  • Opmerkingen afvalproblematiek:

    • Als jeugdraad kunnen we eventueel suggesties geven voor datums ophaling, hebben hier meer zicht op
    • Ilse L. op JWO >> Iedere jeugdvereniging data bekijken voor eventuele afvalophaling en legt het concept uit
    • Jeugdraad heeft hierin ondersteunende rol! >> Meegaan op controle >> Hebben meer een blik hoe het bij de jeugd is
    • Checklist maken voor controles, ilse L. >> Geplastificeerd op jeugdlokalen hangen >> Kunnen het zo niet kwijtraken

    Extra’s voor op de checklist:

    • Geen kapot glas (lege flesjes, blikjes)
    • Trap moet volledig leeg zijn
    • Er moet overal een doorgang van 1m breed zijn
    • Geen alcohol flesjes in het zicht

    Concept waarschuwingen:

    • Op basis van bezoeken Ilse L. a.d.h.v. checklist:
      • Na 1x buizen op checklist, waarschuwing
      • Na 2x buizen opnieuw waarschuwing
      • Na 3x gevolg >> Sleutels afnemen, kunnen lokalen dan niet gebruiken >> Mogen voor hun voor activiteit hun sleutel gaan halen bij dienst Vrije Tijd >> Na activiteit terug afgeven (sleutels worden in gradaties afgenomen - eerst 2 weken, daarna 4 weken)
      • Waarschuwingen lopen door heel het jaar, vanaf 3de waarschuwing krijg je gevolg >> Als je daarna nog een waarschuwing krijgt is dit de 4de, loopt alleen maar op >> Begint dus niet terug vanaf het begin (nog eens verduidelijken in advies dat het niet opnieuw begint te tellen) 
      • Na 5 waarschuwingen zware gevolgen (subsidies niet meer toekennen)
      • Blijft het een probleem dan contact opnemen met koepelorganisaties 

    (In het advies staat dit zeer uitgebreid beschreven)

    Uitleg aan jeugdverenigingen:

    • Ilse P., Ilse L., Wannes en Eline gaan uitleg concept geven op vergaderingen van de jeugdverenigingen >> Nemen de checklist mee om samen te overlopen en leggen ook stappen en sanctioneringen uit

    Belangrijk ondanks de problematiek:

    • Werking kinderen moet altijd kunnen blijven doorgaan ondanks de staat van de lokalen en hoeveel waarschuwingen ze hebben

    Wanneer gaan we het overbrengen naar de verenigingen op hun vergaderingen?

    • Op JWO vragen naar vergaderplanning om een datum vast te leggen
    • Meerdere vergaderingen samennemen op één dag

    Extra: Wat met de stroomuitval in het centrum?

    • Elektriciteitskot is gesloten, moeten altijd Ilse L. of technische dienst bellen voor de sleutel >> optie sleutel hoofdleiding? Mag niet, alleen mensen met bepaalde attesten mogen in die kasten komen.
    • Alle mensen met zo een attest mogen daar binnen >> idee dat iemand van de leiding die cursus gaat doen voor attest? 
    • Tip: niet de oudste elektrische toestellen aannemen >> veel verbruik, waardoor de stroom sneller uitvalt én je uw vereniging op extra stroomkosten jaagt!
  • Idee om niet-georganiseerd jeugd te betrekken: 

    • Voor welke leeftijd? Uitgebreid 13-23 j 
    • Eventueel een viking kubb toernooi (alle leeftijden) >> Vb. op een woensdag namiddag op het Demerstrand of in de vakantie?
    • Koppelen er eventueel een bar aan >> meer voor oudere jeugd
    • OF eventueel een Buitenspeeldag voor middelaar en ouder organiseren (lasergamen?) >> Moet niet drankgerelateerd zijn >> Met inschrijven, krijgen één gratis drankje of prijs?
  • 1.    Update kas

    De jeugdraad moet onderling nog storten naar elkaar. 

    Zijn de volmachthouders overgezet?: Oude volmachthouders moeten ook aanwezig zijn samen met de nieuwe volmachthouders, dus dit is niet zo evident en nog niet in orde. Ilse L. neemt het verder op.

     2.    Materiaalkot

    Kot is opgeruimd.

    Door verhuis Vrijetijdsloket zal het kot niet meer beschikbaar zijn vanaf april voor de jeugdraad, dienst Vrije Tijd heeft de ruimte zelf terug nodig.

     Wat doen we met het materiaal? Wat houden we en wat niet? Waar kunnen we alles stockeren? Denk hierover na!!

    3.    Jeugdwerkoverleg

    De man van de Teutonische Ridders wordt uitgenodigd om de verenigingen te overtuigen om naar hun feestje in de tent te gaan de dag voor carnaval. 

    Wie sluit namens de jeugdraad aan? (woensdag 15/3 om 19u00 @ludi)

    4.     Teambuilding

    Wie organiseert de volgende teambuilding eind april?

    5.    Coronasubsidie

    Wat met de coronasubsidie die over is? 40 000 euro gaat naar de jeugd. Idee om resterend budget te besteden aan energiefacturen van de verenigingen.