Algemeen kader jeugdraad:
- De jeugdraad is een verplicht adviesorgaan binnen de gemeente (samen met de GECORO en het LOK)
- De jeugdraad krijgt jaarlijks werkingsbudget van de gemeente (1500 euro), voor uitgaven i.h.k.v. haar jeugdactiviteiten
- Gemeente is verplicht om advies te vragen aan de jeugdraad over de meerjarenplanning (= acties waar gemeentebestuur op wil inzetten + voorziene budgetten). Dit is een keer om de 6 jaar (bij nieuwe legislatuur).
- De jeugdraad mag zelfstandig advies geven aan het beleid (college van burgemeester en schepenen), of het beleid kan de jeugdraad vragen voor advies
- De jeugdraad organiseert evenementen ism de jeugddienst (Duim, Vrijwilligersfeest, Kindercarnaval)
- De jeugdraad ondersteunt de jeugd in de gemeente
- Leden van de jeugdraad zijn “voelsprieten” t.o.v. de doelgroep, vangen signalen op en kunnen deze terugkoppelen naar het beleid of ermee aan de slag gaan
- We zijn heel goed bezig naar verenigingen toe, niet-georganiseerde jeugd blijft wel moeilijker om te bereiken
- Soms moeilijk dat we met veel werkende jeugdraadleden zijn, maakt het moeilijker om bv iets na school te doen voor jongere jeugd. Deze groep lopen we dan ook grotendeels mis.
- We hebben een huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement staat ook op de gemeentelijke website.
- De jeugdraad gaat langs op evenementen van onder andere jeugdverenigingen
Rollen binnen de jeugdraad:
- Voorzitter
- Bereidt vergaderingen voor (op voorhand aftoetsen met Ilse)
- Leidt vergaderingen
- Eerste contactpersoon voor externen, gemeente en Ilse
- Wordt uitgenodigd voor werkgroepen binnen de gemeente (bijvoorbeeld werkgroep hervorming adviesraden)
- Trekkersfiguur, houdt de voortgang mee in de gaten, volgt op,…
- Schrijft adviezen (moet niet noodzakelijk een taak van de voorzitter zijn)
- Voorzittersrol is zelf wat in te vullen, iedereen vervult deze anders
- Camille wil stoppen als voorzitter, maar wil wel nog een laatste jaar bij de jeugdraad blijven
- Eline en Wannes worden het nieuwe voorzittersteam → Springen volgende week woensdagavond binnen op bureau bij Ilse om verder te bekijken hoe ze de taak samen zullen invullen
- Ondervoorzitter
- Ondersteunt de voorzitter (valt bv in wanneer de voorzitter niet aanwezig kan zijn)
- Camille heeft niet per se interesse, nieuwe wind is misschien goed
- Kasman
- Boekhouding bijhouden
- 1 keer per jaar langsgaan op de financiële dienst om boekhouding binnen te brengen
- Jannes neemt over van Bram als kasman
- Notulist
- Schrijft verslag en mailt het door
- Virginie neemt over, Kelly is back-up voor als Virginie eens niet kan
- Social media
- Regelmatig eens iets posten op social media
- Tiktok account aanmaken naar volgend jaar
- Astrid en Jana nemen over
- Timekeeper
- Zorgt ervoor dat we niet afdwalen tijdens de vergaderingen
- Zorgt ervoor dat de vergadering wordt afgerond binnen een vooropgestelde tijdsduur (efficiënte vergadering duurt max 1,5u)
- Anneleen zal deze rol op zich nemen
Werkgroepen:
- Kindercarnaval (spelactiviteit voor kinderen, gewoonlijk doen we een soort wedstrijd en mogen een aantal winnaars mee op onze carnavalswagen)
- Activiteit willen we blijven behouden, maar komend jaar zonder winnaars (we hebben namelijk nog veel winnaars van afgelopen jaren waarbij de stoet niet is kunnen doorgaan)
- Begin maart (4 of 5 maart?)
- Bij voorkeur zondag? (zalen checken)
- Werkgroep: Wannes + … ? Amélie/Kobe/Jannes interesse?
- Carnavalstoet
- Wagen huren, kostuums huren, snoep kopen, contact met Ilse
- Werkgroep: Anneleen en Kelly
- De Duim
- Vrijdag 21 april @OCL
- Werkgroep: Dries, Wannes, Camille, Loranne
- Vrijwilligersfeest
- 2 september @De Kei
- Locatie herzien? OCL staat nog niks in gereserveerd, maar wel sluitingsperiode → Ilse vraagt na of dat kan
- Werkgroep: Astrid, Virginie + … ? Amélie/Kobe/Jannes interesse? Liefst nog 2 personen erbij
- Kerstfeestje
- Datum te bepalen aan de hand van doodle: werkgroep maakt doodle
- Werkgroep: Jana, Anneleen, Virginie, Kelly
- Nieuwjaarsreceptie
- Zondag 8 januari
- Werkgroep: Jana en Eline
- Ongeorganiseerde jeugd
- Werkgroep: Camille en Astrid
Advies m.b.t. overlast jeugdlokalen
- Langsgaan op iedere leidingsvergadering (Ilse’s samen met afvaardiging jeugdraad) = stap 1
- Lokalen zijn geen eigendom van de verenigingen! Dat beseffen ze vaak niet
- Belonen werkt niet?
- Sleutels afnemen? Hoe zien we dit praktisch? Jeugd is creatief en kennen de lokalen op hun duimpje...
- Nieuwe sloten, of als we erop uitkomen dat er toch iemand aanwezig is dan is het een grote sanctie?
- Werking sowieso wel laten doorgaan in het geval van het afnemen van de sleutel
- In gradaties sancties opleggen, bv beginnen met 1 week, daarna 2 weken dicht… Wanneer sancties niet gevolgd worden, een trap hoger op de sanctieladder tot aan subsidies kwijtspelen?
- Kans geven om op te ruimen: langsgaan tussen dinsdag en donderdag (geen momenten uitkiezen waarop een grote activiteit heeft plaatsgevonden)
- Eventueel contact opnemen met de koepels van de verenigingen om samen met hen verdere oplossingen te zoeken
- Mentaliteit jeugd wordt erger?
- Campagne maken om te sensibiliseren → Poster? Filmpjes? Foto's?
- Grootser meenemen naar de Duim? Bij iedereen eens onverwacht binnengaan en hiervan iets verwerken in het event van de Duim?
- Vaker onverwacht controleren, dan krijg je een beter beeld van de situatie. Wel bij iedereen evenveel langsgaan.
- Checklist eens voorleggen aan de jeugdraad
- Grote afvalophaling meer structureren: bv pas vanaf dan buitenzetten, en vanaf dan komt de gemeente het ophalen (gemeente geeft ophalingsdatum door). Collectieve afvalophaling communiceren vanuit gemeente. Hoofdleiding zijn dan samen verantwoordelijk. Dus bv centrum: mag pas buiten staan vanaf 1 augustus, we komen langs op 4 augustus. Win-win, gemeente moet minder vaak komen en het afval ligt er minder lang.
- Werken met afvalkot (kan TD dit maken?)
- Afval vooral probleem voor het centrum
- Samenwerking tussen verschillende verenigingen kan beter
- Als vereniging een lokaal kopen heeft voordelen
- Camille maakt gedeeld document waarin we opmerkingen kunnen zetten op het advies
- Advies bespreken op volgende jeugdraadvergadering