Terug Jeugdraad – bestuur

za 19/11/2022 - 16:00 De Kalei - Dilsen-Stokkem

  • Algemeen kader jeugdraad:

    • De jeugdraad is een verplicht adviesorgaan binnen de gemeente (samen met de GECORO en het LOK)
    • De jeugdraad krijgt jaarlijks werkingsbudget van de gemeente (1500 euro), voor uitgaven i.h.k.v. haar jeugdactiviteiten
    • Gemeente is verplicht om advies te vragen aan de jeugdraad over de meerjarenplanning (= acties waar gemeentebestuur op wil inzetten + voorziene budgetten). Dit is een keer om de 6 jaar (bij nieuwe legislatuur).
    • De jeugdraad mag zelfstandig advies geven aan het beleid (college van burgemeester en schepenen), of het beleid kan de jeugdraad vragen voor advies 
    • De jeugdraad organiseert evenementen ism de jeugddienst (Duim, Vrijwilligersfeest, Kindercarnaval)
    • De jeugdraad ondersteunt de jeugd in de gemeente
    • Leden van de jeugdraad zijn “voelsprieten” t.o.v. de doelgroep, vangen signalen op en kunnen deze terugkoppelen naar het beleid of ermee aan de slag gaan
    • We zijn heel goed bezig naar verenigingen toe, niet-georganiseerde jeugd blijft wel moeilijker om te bereiken
    • Soms moeilijk dat we met veel werkende jeugdraadleden zijn, maakt het moeilijker om bv iets na school te doen voor jongere jeugd. Deze groep lopen we dan ook grotendeels mis.
    • We hebben een huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement staat ook op de gemeentelijke website.
    • De jeugdraad gaat langs op evenementen van onder andere jeugdverenigingen


    Rollen binnen de jeugdraad:

    • Voorzitter
      • Bereidt vergaderingen voor (op voorhand aftoetsen met Ilse)
      • Leidt vergaderingen
      • Eerste contactpersoon voor externen, gemeente en Ilse 
      • Wordt uitgenodigd voor werkgroepen binnen de gemeente (bijvoorbeeld werkgroep hervorming adviesraden)
      • Trekkersfiguur, houdt de voortgang mee in de gaten, volgt op,…
      • Schrijft adviezen (moet niet noodzakelijk een taak van de voorzitter zijn)
      • Voorzittersrol is zelf wat in te vullen, iedereen vervult deze anders
      • Camille wil stoppen als voorzitter, maar wil wel nog een laatste jaar bij de jeugdraad blijven
      • Eline en Wannes worden het nieuwe voorzittersteam → Springen volgende week woensdagavond binnen op bureau bij Ilse om verder te bekijken hoe ze de taak samen zullen invullen
    • Ondervoorzitter 
      • Ondersteunt de voorzitter (valt bv in wanneer de voorzitter niet aanwezig kan zijn)
      • Camille heeft niet per se interesse, nieuwe wind is misschien goed
    • Kasman
      • Boekhouding bijhouden
      • 1 keer per jaar langsgaan op de financiële dienst om boekhouding binnen te brengen
      • Jannes neemt over van Bram als kasman
    • Notulist
      • Schrijft verslag en mailt het door
      • Virginie neemt over, Kelly is back-up voor als Virginie eens niet kan
    • Social media
      • Regelmatig eens iets posten op social media
      • Tiktok account aanmaken naar volgend jaar
      • Astrid en Jana nemen over
    • Timekeeper
      • Zorgt ervoor dat we niet afdwalen tijdens de vergaderingen
      • Zorgt ervoor dat de vergadering wordt afgerond binnen een vooropgestelde tijdsduur (efficiënte vergadering duurt max 1,5u)
      • Anneleen zal deze rol op zich nemen


    Werkgroepen:

    • Kindercarnaval (spelactiviteit voor kinderen, gewoonlijk doen we een soort wedstrijd en mogen een aantal winnaars mee op onze carnavalswagen)
      • Activiteit willen we blijven behouden, maar komend jaar zonder winnaars (we hebben namelijk nog veel winnaars van afgelopen jaren waarbij de stoet niet is kunnen doorgaan)
      • Begin maart (4 of 5 maart?)
      • Bij voorkeur zondag? (zalen checken)
      • Werkgroep: Wannes + … ? Amélie/Kobe/Jannes interesse?
    • Carnavalstoet 
      • Wagen huren, kostuums huren, snoep kopen, contact met Ilse
      • Werkgroep: Anneleen en Kelly
    • De Duim 
      • Vrijdag 21 april @OCL
      • Werkgroep: Dries, Wannes, Camille, Loranne
    • Vrijwilligersfeest
      • 2 september @De Kei
      • Locatie herzien? OCL staat nog niks in gereserveerd, maar wel sluitingsperiode → Ilse vraagt na of dat kan
      • Werkgroep: Astrid, Virginie + … ? Amélie/Kobe/Jannes interesse? Liefst nog 2 personen erbij
    • Kerstfeestje 
      • Datum te bepalen aan de hand van doodle: werkgroep maakt doodle
      • Werkgroep: Jana, Anneleen, Virginie, Kelly 
    • Nieuwjaarsreceptie 
      • Zondag 8 januari
      • Werkgroep: Jana en Eline
    • Ongeorganiseerde jeugd
      • Werkgroep: Camille en Astrid
  • Advies m.b.t. overlast jeugdlokalen

    • Langsgaan op iedere leidingsvergadering (Ilse’s samen met afvaardiging jeugdraad) = stap 1
    • Lokalen zijn geen eigendom van de verenigingen! Dat beseffen ze vaak niet
    • Belonen werkt niet?
    • Sleutels afnemen? Hoe zien we dit praktisch? Jeugd is creatief en kennen de lokalen op hun duimpje...
    • Nieuwe sloten, of als we erop uitkomen dat er toch iemand aanwezig is dan is het een grote sanctie?
    • Werking sowieso wel laten doorgaan in het geval van het afnemen van de sleutel
    • In gradaties sancties opleggen, bv beginnen met 1 week, daarna 2 weken dicht… Wanneer sancties niet gevolgd worden, een trap hoger op de sanctieladder tot aan subsidies kwijtspelen?
    • Kans geven om op te ruimen: langsgaan tussen dinsdag en donderdag (geen momenten uitkiezen waarop een grote activiteit heeft plaatsgevonden)
    • Eventueel contact opnemen met de koepels van de verenigingen om samen met hen verdere oplossingen te zoeken
    • Mentaliteit jeugd wordt erger?
    • Campagne maken om te sensibiliseren → Poster? Filmpjes? Foto's?
    • Grootser meenemen naar de Duim? Bij iedereen eens onverwacht binnengaan en hiervan iets verwerken in het event van de Duim?
    • Vaker onverwacht controleren, dan krijg je een beter beeld van de situatie. Wel bij iedereen evenveel langsgaan.
    • Checklist eens voorleggen aan de jeugdraad
    • Grote afvalophaling meer structureren: bv pas vanaf dan buitenzetten, en vanaf dan komt de gemeente het ophalen (gemeente geeft ophalingsdatum door). Collectieve afvalophaling communiceren vanuit gemeente. Hoofdleiding zijn dan samen verantwoordelijk. Dus bv centrum: mag pas buiten staan vanaf 1 augustus, we komen langs op 4 augustus. Win-win, gemeente moet minder vaak komen en het afval ligt er minder lang.
    • Werken met afvalkot (kan TD dit maken?)
    • Afval vooral probleem voor het centrum
    • Samenwerking tussen verschillende verenigingen kan beter
    • Als vereniging een lokaal kopen heeft voordelen
    • Camille maakt gedeeld document waarin we opmerkingen kunnen zetten op het advies
    • Advies bespreken op volgende jeugdraadvergadering