Het verslag van de vorige vergadering (15 december 2020) wordt goedgekeurd
Op basis van een presentatie wordt de startnota en procesnota toegelicht. Beide documenten werden als bijlage gehecht aan de uitnodiging van de vergadering.
Sedert de integratie van het planmilieueffectenrapport in de planningsprocessen wordt in één procedure de effecten op milieu en mens opgenomen. In dit iteratief proces wordt als eerste proces de start- en procesnota opgesteld.
De startnota bevat informatie over de context, doelstellingen en reikwijdte, detailleringsgraad van het plan en mogelijke alternatieven alsook of er aanzienlijke impact op mens of milieu mogelijk is (cfr. Huidige ‘screeningsnota’).
De doelstelling van dit RUP is het voorzien van een bijkomende KMO-zone bestemd voor een aantal zonevreemde bedrijven. De bestaande bedrijventerreinen zijn volledig volzet zodat het noodzakelijk is om een bijkomend terrein te ontwikkelen. Deze zonevreemde bedrijven zijn voornamelijk gelegen in agrarisch gebied. Door de herlocatie van deze bedrijven komen de bestaande sites vrij en wordt het agrarisch gebied gevrijwaard.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werd recent door de gemeenteraad definitief vastgesteld. In het GRS worden de richtlijnen opgenomen die gehanteerd worden bij de zoekzones.
Deze criteria zijn;
- Zoeken naar clustering bij bestaande bedrijventerreinen
- Korte ontsluiting naar hoger wegennet
- Maximale integratie nabij kern
- Haalbaarheid in ruimtelijke, economisch en temporele zin
- Ecologisch beheer vanaf start
Op basis van deze uitgangspunten werd een alternatievenonderzoek opgesteld. Uit de resultaten blijkt dat de zone langsheen de Katteweidelaan de hoogste score heeft, ondanks het feit dat de locatie valt binnen een herbevestigd agrarisch gebied.
Indien er een planinitiatief wordt genomen door de overheid binnen een herbevestigd agrarisch gebied is de omzendbrief RO2010/01 van toepassing. Hierin wordt gesteld dat bij dit initiatief en in hetzelfde planproces een compensatie dient te gebeuren waarbij zonevreemde landbouw wordt herbestemd tot agrarisch gebied, de zogenaamde 'planologische ruil'.
Reden waarom het RUP Elshouterveld is opgebouwd uit twee deelplannen, enerzijds het plan voor de KMO-zone en anderzijds het plan ter compensatie. Hiervoor werd het gebied ten noorden en ten zuiden van de E313, volgens het gewestplan Hasselt-Genk dienstverleningsgebied, deels herbestemd tot agrarisch gebied. De landbouwfunctie is hier reeds aanwezig, maar planologisch zonevreemd.
Deelgebied 1 wordt ook bepekt belast met ontwikkelingen op de N76 waarbij een ontsluitingscomplex wordt voorzien ter hoogte van de Katteweidelaan en dit in uitvoering van de afschaffing overwegen en de komst van de sneltramlijn Spartacus. Dit impliceert dat de benodigde ruimte van 5 ha KMO-zone dient gevrijwaard.
De opdracht vanuit de gemeente bestaat ook uit de opmaak van een landschapsontwikkelingsplan, voortvloeiend uit de bindende bepalingen van het oorspronkelijk GRS. Dit ontwikkelingsplan is niet meer opgenomen in de actualisatie en beperkte herziening van het GRS, zodat dit document als bijlage wordt toegevoegd, zonder specifieke voorschriften.
Volgende opmerkingen werden gegeven tijdens de bespreking :
- de vraag werd gesteld of de 'klassieke groenstroken' nog opportuun zijn en of er geen 'andere" zienswijze kan ingebracht worden in het RUP
- er wordt voorgesteld om - bij de onteigening - rekening te houden met het landbouwgebruik, zoals oogst en bewerking, zodat de landbouwer voldoende tijd heeft om de percelen vrij te maken.
In het voorjaar van 2019 werd door het Departement Wonen-Vlaanderen een online woontest opgesteld waarbij de inwoners in Vlaanderen hun toekomstige woonwensen konden invullen. Ook de gemeente Diepenbeek heeft ingeschreven op deze woontest en 129 inwoners hebben ook deelgenomen.
De test bestond uit 15 vragen rond 3 thema's:
Socio-demografisch:
met de bedoeling tot een inspirerend einddoel te komen: welke toekomstgerichte keuzes kan ik maken op maat van persoonlijk profiel en huidige omgevingstypologie.
De resultaten van de woontest worden toegelicht. Een aantal stellingen zijn zeker haalbaar om mee te nemen in de ( beleids)plannen, maar de beperkte respons vertegenwoordigt niet de gemeente. Dit dient als kanttekening meegenomen.
De Gecoro is voorstander om dit initiatief nog een verlengstuk te geven. Een aandachtspunt voor het beleid.