Terug College van burgemeester en schepenen

di 08/12/2020 - 09:00 Strobanderszaal

Beleidsmateries

  • De  algemeen directeurs van de gemeenten behorende tot de politiezone LRH hebben bekeken of samenwerking een oplossing zou zijn voor bepaalde knelpunten binnen de organisaties. 

    Alle besturen ervaren immers voor bepaalde taken een gemis aan gespecialiseerd personeel of materiaal. Indien elk bestuur hier zelf in zou moeten investeren, zou dit een te grote financiële belasting betekenen omdat het gaat over materiaal dat slechts sporadisch gebruikt wordt of taken waar geen halftijds personeelslid voor nodig is.

    Om het delen van personeel en materiaal tussen de besturen mogelijk te maken, werden er ontwerp-statuten opgemaakt.
    Met de goedkeuring van deze statuten stapt de gemeente mee in de interlokale vereniging MIDWEST-LIM.

Financiën

Intergemeentelijke samenwerking

Leefmilieu

Openbare werken

Overheidsopdrachten

Reglementen - Verordeningen - Overeenkomsten

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de evaluatie en de stand van zaken van het organiek reglement advies, overleg en inspraak en beslist dit punt ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 21 december 2020.

    Een afschrift van deze beslissing zal verzonden worden aan de heer Pelonero van de Vaste Nationale Cultuurpactcommissie. als reactie op het schrijven van 06 oktober 2020 met dossiernummer 1419.

Ruimtelijke ordening

Veiligheid

Vrije tijd

  • Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om ook in 2021 het take away-concept van het Buurtrestaurant en Samen Tafelen verder te zetten. Vanaf 2021 zal echter de meerprijs van 0,50 euro wel doorgerekend worden aan de burgers en komt de kostprijs per afhaalmaaltijd op 7,50 euro.

  • Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om in te stappen in het project 10.000-stappen: Elke stap telt!.

  • Om studenten in deze moeilijke tijden te ondersteunen tijdens het studeren voor de examens, stelt dienst vrije tijd voor om een stille studeerplek te organiseren in de polyvalente zaal van GC De Plak. 

    Volgende aanpassingen aan het concept van de Blokbar worden voorgesteld: 

    • Geopend vanaf 21 december tot en met 29 januari (uitgezonderd 24/12, 25/12, 31/12 en 1/1)
    • Enkel op weekdagen van 09.00 tot 18.00 uur
    • Aantal studenten begrenzen om social distance te waarborgen (maximum 45)
    • De stille studeerplek vindt plaats in de polyvalente zaal van GC De Plak – 1 persoon per tafel, en de tafels worden gespreid
    • Voldoende sanitair toegankelijk in de zaal
    • Enkel en alleen studeren, geen randfaciliteiten, geen eetruimte
    • We voorzien geen koffie of fruit
    • We voorzien geen extra inkleding (plantjes op de bureaus,…)
    • Studenten reserveren een plaats via het Kwandoo systeem, zo hebben we de gegevens van de aanwezige studenten ingeval Coronatracking nodig is. Voorstel is dat een student reserveert voor een volledige dag (indien noodzakelijk kan de mogelijkheid onderzocht worden om te werken met tijdsloten van een voormiddag en/of namiddag, zodat er twee studenten per dag eenzelfde tafel kunnen reserveren i.p.v. één, mits het ontsmetten van de contactoppervlakten bij vertrek en toekomen).
    • Geen badgesysteem
    • Toezicht door studentverantwoordelijken met ondersteuning van personeelsleden
    • Vanuit het venster boven op de gang kan het personeel in de grote zaal kijken, wat de controle tevens vergemakkelijkt
    • Het sanitair wordt viermaal per dag gereinigd – Tafels en stoelen 's morgens door de poetsploeg
    • Studenten die zich niet houden aan de afspraken worden onherroepelijk buiten gezet
    • Wat betreft samen lunchen buiten op het Servaasplein, ligt de verantwoordelijkheid bij de studenten zelf (buiten eten is in de winter echter niet gebruikelijk). Voorstel is om één uur te voorzien waarbinnen er gegeten wordt (van 12u00 tot 13u00), aan de eigen tafel. Opstaan en elders gaan zitten is dus niet toegestaan. Eten opwarmen in de Plak is niet mogelijk. Thuis gaan eten kan wel. Een verantwoordelijke regelt de uitstroom naar buiten, indien nodig.
    • Gewoonlijk is er een grote toestroom van studenten aan het begin van de dag, wat een lange wachtrij creëert. Dit wordt deels verholpen doordat het toegelaten aantal lager ligt en men zeker is van zijn plaats door voorinschrijving. Daarnaast kunnen we een wachtrij voorzien met afstandsmarkeringen. Een verantwoordelijke of personeelslid heeft iedere ochtend de inschrijvingslijst van die dag. Deze lijst moet afgetekend worden.
    • De toegang tot de stille studieplek gebeurt via “eenrichtingsverkeer” en door gemarkeerde loopwegen, zodat vermeden wordt dat studenten elkaar kruisen
    • Bij het betreden van het lokaal moeten de handen ontsmet worden
    • Het studielokaal wordt optimaal verlucht en geventileerd
    • Mondmasker is verplicht ten allen tijde
    • Constante evaluatie en waar nodig bijsturing

    Daarnaast bieden we de mogelijkheid om gebruik te maken van een examenruimte, voor studenten die online een examen dienen af te leggen maar dit thuis niet of niet voldoende kunnen doen.

    Volgende praktische afspraken worden voorgesteld:

    • Enkel mogelijk gedurende de maand januari 
    • Enkel tijdens de kantooruren van het personeel: door de week van 9u00 tot 16u30, uitgezonderd dinsdag tot 19u00 en vrijdag tot 12u30 - Indien het examen toch buiten deze uren plaatsvindt of in het weekend, mag de student contact met ons opnemen via het vrijetijdsloket. Er wordt dan intern bekeken indien er een personeelslid beschikbaar is tijdens de aangevraagde uren.
    • De examenruimtes vinden plaats in 't Fonteintje. Er zijn 3 lokalen beschikbaar om als examenruimte te gebruiken. Een lokaal kan slechts door 1 persoon gebruikt worden.
    • Sanitair toegankelijk in 't Fonteintje, verder geen drank of andere voorzieningen
    • Studenten reserveren ten laatste 24 uur alvorens het examen een plaats via een online aanvraagformulier, beschikbaar op de gemeentelijke website. De aanvraag wordt intern verwerkt, waarna de student een bevestiging ontvangt (of weigering indien de plaats reeds bezet is) samen met de praktische afspraken.
    • De student dient bij de aanvraag een bewijs in van deelname aan het examen (examenprogramma waarin duidelijk wordt wanneer het examen plaatsvindt)
    • Tafel en stoel ontsmetten gebeurt door de student zelf (bij toekomen en vertrekken)
    • Sanitair en ruimtes worden gereinigd door poetsploeg
    • Toezicht door personeel. De student wordt opgevangen door een personeelsid die hem/haar toegang verleent tot 't Fonteintje en naar het juiste lokaal brengt. Bij afloop van het examen verwittigd de student de contactpersoon van dienst vrije tijd (jeugdconsulente of conciërge als backup). 
    • Bij het betreden van het lokaal moeten de handen ontsmet worden
    • De examenlokalen worden optimaal verlucht en geventileerd
    • Mondmasker mag enkel worden afgezet wanneer de student op zijn plaats zit 
    • Constante evaluatie en waar nodig bijsturing

Varia